Bland bloggare och facebookare...

Den här veckan blev det mycket trädgård! På måndagen följde jag med en fotokompis ner till hans dotter. Hon råkade vara ingen mindre än Carina Schill, som vann 'Lands Öppna trädgårdar' tävling 2008. Vi kände inte varann innan, men som trädgårdsfolk brukar vara så låtsades vi inte om det utan pratade på som om vi känt varann hela livet.
Det blev förstås en hel del trädgårdsprat men lite annat hann vi med oxå...
Det är en upplevselse att se den fina trädgården! Jag har kollat in på bloggen då och då men det är inte alls samma sak att se en trädgård IRL som att de den på en dataskärm. Det jag föll för mest var alla dessa fantastiska pynt-grejer som dök upp överallt. Mycket rostigt och även en hel del vita saker. Sånt är ganska nytt för mig! Visst har jag sett att andra pyntar sin trädgård men jag har inte gjort det själv ännu. 
 
När vi åkte därifrån många timmar senare stannade vi till på en stor Loppis och jag handlade skrot! Nu är hela mitt utebord fyllt med rostiga prylar som jag inte vet var jag ska ha... Jag fick några fina växter med mig hem oxå, de är redan planterade och kommer bli så fina så. Min trädgård är full med växter och det är lummigt och lite lätt överdådigt, men jag har inget pynt! Det saknar jag verkligen! Förr så tänkte jag inte så mycket på sånt utan det var växterna som skulle spela huvudrollen. Nu har jag kommit underfund med att jag vill ha pynt! Inga tomtar eller rosa flamingos, mer rostigt och kanske nån vit staty nånstans som kan få skymta fram. Drömmer om ett fågelbad oxå...ett stort ett! Jag får nog börja med att placera ut det jag köpte på Loppisen. Den här vackra damen står i Carinas trädgård. En sån vill jag oxå ha!! Carina och jag kom på att vi hade gemensamma trädgårdsbekanta, större än så är tydligen inte trädgårds Sverige. Kände tex igen LindaLundas drake som låg och solade sig på en sten. Det var roligt att se! Hela huset var förresten som taget ur en inredningstidning. Mycket snyggt överallt! Matchat med brunt och vitt, helt i min smak! Maken kommer inte bli så jätteglad över att jag kommer be honom måla ännu mera vitt. Vi har beige och vitt i nästan hela huset och mer vita möbler ska det bli nu när vår övervåning blir klar. Dagen efter bar det av mot Varberg på ytterligare en trädgårdsutflykt. Jag och 3 andra från Huskvarna trädgårdsförening åkte i en bil. Vi började på Derome Kryddor och Perenner, sen lunch på campus bufférestaurant inne i Varberg. Min trädgårds och fotokompis Jessica mötte upp på planskolan. Vi hade oxå stämt träff med Christina och Leif Fryle som vi senare skulle besöka under kvällen. De är Varbergsbor alla 3 och har inte många minuters bilväg till den här mycket välförsedda trevliga plantskolan. Jag undrar vem som handlade mest??? Vi fyllde vårt bagageutrymme och hade till och med några krukor i baksätet. Vädret var med oss och vi slapp regn. Det blåste hårt men desto roligare var det att se kite-seglarna nere i viken som hoppade vilt. Den här killen hade grymt skoj, och vi med som fick titta på!
Efter det havsnära besöket åkte vi till familjen Fryle. Deras trädgård är ganska ny men det var stora fina plantor överallt. Mycket tjusigt och välplanerat. Inte ett ogräs så långt ögat kunde se! Fina gångar och en jättefin bäck som rann tvärs genom tomten. Fick med mig några växter till så nu blev det ännu mer brist på utrymme i bilen. En sista Varbergsträdgård som oxå var fin förstås och sen hem. I mörkret traskade vi sen runt hemma hos en av bilresenärerna och tittade på hans trädgård. Det var svårt att se men det hade hänt mycket sen vi var där senast. Idag har det varit gäster i min egen trädgård. En tjej och hennes pappa kom ner från Vadstena. Hon var väldigt trevlig! Vi hottade varann direkt. Han fick knappt en syl i vädret så honom fick jag ingen uppfattning om. Ja, det är roligt med trädgård!! Det roar både gammal som ung!







LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...