Grävande både här och där...


Sista trädgårdsvisningen för i år är avklarad. Det har blivit några stycken. Nu senast var det alltså ett glatt gäng från min egen trädgårdsförening. Vi pratade blommor, vägbyggen och en del kompost. Att blommor skulle diskuteras var ju rätt givet. Vägarbetet utanför tomten behövde ju avhandlas oxå med tanke på att det är nåt vi lever i dygnet runt, oavsett om vi vill det eller inte. Fönstrena är konstant tokdammiga och bilen är odefinierbar i färgen. I vanliga fall är eden mörkblå. Vissa dagar har jag fått ta fram hushållspapper och torka av sidorutorna på bilen för att ens kunna se ut när jag ska köra nånstans.



Kompost i trädgården ligger mig varmt om hjärtat, när tiden för att sköta den finns. Den här sommaren har det blivit lite så där på den punkten. Glömmer man bort den blir det inte fullt så bra tycker jag. Kompostering är kul men det kräver en del insats, iallafall om man ska ha en fungerande varmkompost. En sån som vi har. Vi har byggt den själv och den är gjord efter konstens alla regler, med mussäker nät i botten och isolering.
Jag lägger i stort sett allt matavfall i den, med undantag för den tiden då det är rötmånad och flugorna flockas i köket. Ute har jag inte ont av dem men i köket är det bara såå äckligt. Nu har kommunen kommit på att alla ska sopsortera så hushållen i bygden har fått 3 val att välja mellan. Vill man kompostera allt matavfall blir det något dyrare än det är idag, när allt slängs i samma kärl. Klart konstigt! Vill man ha 2 kärl, en för mat och en för torrt brännbart blir det ungefär samma som idag. Det är det alternativet som vi tror de flesta väljer, inklusive oss själva. Vill man inte alls sortera chockhöjer de avgiften. Det ska bli intressant att se hur det går...
Solen värmer inte alls lika skönt längre och vi har badat sista gången i poolen, för i år. Ganska mycket tid på de där solsängarna har det ändå blivit och vi är nu redo för en varm och lång höst.



Årets mest spännande växt är utan tvekan vinrankan! Den är fortfarande intressant. Jag går och tittar på den ett antal ggr i veckan. Den här har jag gjort med en stickling som jag lyckades få rötter på. 'Mormorsplantan' kommer från Estland och mannen som jag fick sticklingar av hade både gröna och blå druvor. Jag blandade sticklingarna och nu ser det ut som om de här blev från den gröna sorten. Det här är första gången jag får egna druvor och jag hoppas såå att de ska hinna mogna! Det är verkligen spännande!



Ni håller väl tummen för mina druvor nu?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...