Krönikan i november - När trädgårdsåret går mot sitt slut – DÅ börjar reorna!

Vintern närmar sig med stormsteg. Det känns i luften. Det nästan luktar vinter. Fingrarna blir kalla snabbt och det är väldigt kylslaget om man har händerna i jorden. Jag har haft händerna i jorden en hel del nu den sista veckan. Helt frivilligt.



Barnen har varit lediga från skolan men vi har varit lite halvkrassliga och tagit det lugnt hemma, tillsammans. Inga besökande barn och inga utflykter. Bara hemmatid. Det har varit riktigt trevligt. Vi har bakat, fikat och varit ute i trädgården någon timme varje dag. Tjejerna har krattat ihop stora lövhögar och sen hoppat i dem. Jag har planterat de sista rea växterna för året och gjort lite nya skyltar där det saknades.

Man ska inte förakta rea växter. Igår när jag var på ett föredrag och föreläsaren berättade att hennes allra bästa klematis heter ’Multi Blue’ berättade en glad dam att hon köpt en sådan för 9.90kr. Den hade stått kvar på utegården sent på våren och sett väldigt trist ut, bara några pinnar stack upp. Hon köpte den och friserade till den, planterade den och tittade till den. Till hennes förvåning och uppenbara glädje blommade den snällt hela sommaren.
Just ’Multi Blue’ är en sån sort som får både fyllda och enkla blommor, på samma planta. Min egen har än så länge nöjt sig med att ge enkla blommor, men jag hoppas den ger mig fyllda blommor nästa år.



Jag har shoppat ett antal rosor, finfina prydnadsbuskar och ibland en och annan perenn på det sättet. De ser inte roliga ut första året och ibland inte andra året heller, men de tar sig…



Hittills inga tumultartade höststormar, men en del blåst har vi allt haft. Det blåser ganska mycket här i Småland. Just den här veckan har det varit nästan vindstilla och vi har t.o.m. haft någon enstaka dag med klarblå himmel och lysande höstfärger. Det är verkligen härligt att vara ute då. När det blåser blir det så mycket kallare och jag lider med växterna som jag tror fryser en del de också.



Växtkraft finns det fortfarande. Mest är det ogräset som växer. Våtarven bildar gröna fluffiga kuddar och täcker snabbt marken. De rackarna rotar sig om man drar upp dem och låter dem ligga kvar. Rosorna har några få blommor i blom och desto fler knoppar på gång. Idag åt jag ett rött smultron, det var inte sött men det lixom ropade på mig ändå. Jag var bara tvungen att smaka på det. De sista björnbären får man också plocka nu, bara man inte sticker sig på taggarna med sina stelfrusna fingrar.

Än finns det lite tid kvar att vara ute och fundera på saker man gjort, borde ha gjort, eller saker som får vänta till våren. Njut av dagen, det är snart vinter och vila!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...