Flox - pålitliga och doftande!

Flox (Phlox) hör till mina favoriter. Jag skulle gärna vilja ha många många fler.
Den här är en vårblommande Flox och den doftar, Åh så den doftar!
Jag brukar klippa av några stänglar och ta in och ha i vas. En liten, liten bukett fyller ett helt rum med väldoft! Den är ljuvlig.
Färgen är ljust blå.



Den är extremt lätt att föröka oxå. Bara klippa av och sticka ner nån annanstans. Rotar sig även i vasen. Sprider sig på egen hand i sidled, ganska friskt. Men absolut inte så man behöver oroa sig.

Jag har en cerise variant som oxå kryper fram och blommar tidigt. Har faktiskt inte luktat på den, men det får jag nog ta och göra.
Den heter Phlox stolonifera 'Rosea'.




Höstflox finns det hur många som helst av. Namnsorter som är mer eller mindre lika varandra. De kan skilja något i höjd oxå. Jag har några som jag vet namnet på och några som är oidentifierade. Skulle det vara så att du vet något namn på någon av mina oidade så är jag väldigt tacksam för ett litet mail....eller en kommentar!



Det här är en gammal sort, tror jag... Jag har nog fått den via nån trädgårdsförenings växtbytardag och sen har jag delat den ett flertal ggr.
Färgen är gällt mörkcerise, någon planta är nästan flouricerande, men jag gillar dem! Har kommit på att den passar exakt ihop med vissa rosor, som dessutom blommar samtidigt. De klär varandra mycket bra!


 
En annan oidad höstflox är den här ljusrosa. Jag har inte haft den så länge ännu så den är inte så stor på bredden.



De blir lite blekta med tiden.



En till högrest madam, oxå den oidad, är den här som är mer lila än cerise.
Jag är inte helt säker på om de 2 följande bilderna är på samma växt eller om det är på 2 olika...men jag tror att det är samma fast fotograferat i olika tidpunkter på dagen och därmed olika ljus.





































Så här ser den ut iallafall, mer lila än cerise. Passar mycket bra till de rosor som går i lila- blå ton.




Sen har jag en vit flox, den är nog högst av dem alla. Den är även 100% mjöldaggsfri och har aldrig haft mjöldagg hos mig Jag har den på flera platser både i sol och skugga. Riktig pålrot har den så den är inte att leka med om man vill gräva upp den.
Just den här gör en lustig sak oxå. Den ställer bladen efter vädret. Är det fuktigt och lagom ser man inte jorden om man tittar uppifrån. Är det torrt och regn på väg ställer den bladen korsvis exakt så att regnet faller ända ner till marken. Tittar jag uppifrån ser hela växten ut som ett stort plustecken. Det är fascinerande!



I somras var jag på ett trevligt trädgårdsbesök och fick den här fina! Den heter 'Goldmine' oxh är en riktig snygging! Jag hoppas den växer snabbt så jag kan dela den, för bladen är verkligen underbara! Jag fick en med vitvariegerade blad oxå, men den måste jag ha missat att fota för jag hittar den ingenstans. En snygging det oxå!



Floxar är trevliga växter. Det finns ett knep man kan använda sig av för att få njuta av deras blommor under en ännu längre tid än ordinarie blomning. Vill man göra det klipper man av ungefär varannan stjälk, ungefär vid midsommar, några bladpar ner. Antingen klipper du av den främre delen eller så klipper du varannan i hela plantan. Jag gör lite olika, det spelar inte så stor roll. Fördelen blir att när plantan blommat på sin ordinarie tid kommer det ett andra flor direkt efter då de man klippt kommer igång senare.

Enda som kan vara nackdel hos Flox, tycker jag, är att de får mjöldagg. Bäst är nog att leta efter resistenta sorter eller försöka flytta runt dem så att de mår så bra som de kan.

Men de är fina växter, står stadigt och är en färgklick!

Har du några som jag inte har är jag intresserad av byte. Gärna flera på samma gång! Jag byter gärna mot annan perenn om du hellre vill ha det! Hojta bara till...



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...