Behöver trädförslag!

Jag behöver lite hjälp. Kom gärna med förslag! Jag har verkligen ingen aning hur jag vill ha det just här.

I min vita rabatt har det alltid varit skuggigt till halvskuggigt, för en stor en har stått mitt i rabatten. Säkert utplanterad ur nån julgrupp på 70-80-talet. Förra vintern föll halva enen (som var flerstammig) i en storm och vi beslutade att ta ner resten oxå. Den var inte vacker när den blev halverad och eftersom jag har haft små angrepp av päronrost så misstänkte jag att det var den som var värd för svampen. Jag var mer rädd om vårt enda päronträd, om jag var tvungen att välja. Så vi tog ner enen.

Helt plötsligt var min skuggrabatt i full sol! Hjälp! Det är nu jag behöver hjälp!

Jag har enbart vita blommor där, blad med vit kant typ Hostor och en del annat roligt vitvariegerat. Enenen syns till vänster och trägrejen till höger är min varmkompost. Direkt i anslutning till rabatten står en enorm vit (ej doftande) Schersmin (lusbuske!!). Den ska rensas ur rejält för att återfå form och stil.



Nu finns det 2 alternativ.
Antingen vill jag ha en stor vit kvinnostaty, typ tjusig naken dam ni vet...under henne får det bli silvrigt/grönt men med växter som klarar full sol. Måste då flytta alla Funkiorna och de andra som vill stå skuggigt.

Alternativ 2 är att plantera ett träd eller flerstammig buske där. För att så småningom åter igen få känslan av vit rabatt. Med skugga under. Men då måste trädet/busken oxå gå i vitt. Inte bara blomningen utan även bladverket. Jag gillar ju verkligen variegerat!! Det ryms ett ganska stort träd så det finns egentligen ingen begränsning. Jorden är lera och läget söder.
Jag har funderat på Acer platanoides "Drummondii" men jag vet inte om den går riktigt i vitt eller om det känns mer gult? Nån som vet?

Här syns rabatten från andra hållet. Malörten är åt söder. (och torvbalarna, de är ett annat projekt!)



Vad tycker ni att jag ska göra? Om jag ska plantera ett träd/buske får ni gärna komma med förslag på vad jag ska välja. Jag är öppen för förslag!!
Hur ska jag göra??

Hjälp mig nu!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...