NEEEJ!!!

Tog en promenix i trädgården igår kväll. Såg till min bestörtning att väldigt många av mina rosor såg underliga ut. Det som borde har varit en topp med knopp var en kal stam, avbiten. Inte ens bladen var kvar! Hm...jag funderade på vem som kunde ha gjort detta.

Idag fick jag svart på vitt. För den här rackaren stod alldeles utanför tomtgränsen och glodde. Jag hann till och med gå in på toaletten (akut) och sen hämta kameran. Han stod fortfarande kvar när jag kom tillbaka ut.


Vad gör jag nu då?
Alltså, vi har 100 meter tomtgräns typ. Gånger 2. Så att åka iväg och köpa 2 meter högt staket är en kostsam historia....vilket inte kommer inträffa.  Det är inte öppet i 100 meter men det finns glipor som är några meter breda på flera ställen. Omöjliga ställen. Fan oxå. Rätt pissed just nu.

Jag har gått och spanat på de där rosenknopparna varje dag. Kommer jag ens få blomning i år....? Inte om han forstätter ha min älskade trädgård som nattamål.

Några smart tips så där tokakut??? Nån???

/Lillianna

6 kommentarer:

  1. Vad jag känner igen mig! Har kämpat i flera år för att slippa komma ut en morgon och se hur rosorna har blivit vandaliserade. I år är första året som vi har hägnat in hela tomten och än så länge, peppar, peppar, så har rådjuren inte kommit in.

    Mot skogen har vi satt upp armeringsnät, två meter högt och billigt. Jag tycker det är snyggt! Man ser knappt järnnätet mot allt det gröna och man kan låta klätterväxter svinga sig upp på olika ställen.

    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. Jo du, jag vet precis hur det är!

    En snabb och enkel lösning är att sätta upp några störar kring rosorna och sedan linda fiskelina runt störar och rosor, typ hägna in, det syns inte tydligt och när rådjuret kommer emot fiskelinan blir den rädd och stoppad, rädd för att det är ett hinder som den inte ser men känner med mulen! Och det fungerar! Tills ni tex sätter upp ett staket.
    Hoppas några knoppar tar sig, lycka till :)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag varit på ett underbart trädgårdsbesök. Fotat som en tok!!! Kommer förhoppningsvis på bloggen nån dag.
    När jag åkte från den trädgården kom regnet ikapp mig. Det riktigt öser ner...men jag var ändå tvungen att lura med maken ut och försöka hägna så gott jag bara kunde. Han var inte långvarig ute. Jag
    ryckte upp alla armeringspinnar långa nog jag kunde hitta. Fanns ett gäng. Får väl köpa fler i morron....till klätterväxterna. Hämtade 2 stora rullar hönsnätsliknande nät som jag fått av en trädgårdsbekant. Hade tänkt ha det i mina gjuterier men nu är de välhängda synligt istället. Fäste dem vid pinnarna och försökte göra nätet så brett som möjligt. Kryper rådjur under saker?? Har fått för mig att de är lite stela men det kanske är jag som inbillar mig. Däremot har jag hört andra trädgårdsägare säga att de sett rådjur hoppa ca 220cm rakt upp och över från stillastående. Så hoppa kan de nog. Nu är mitt nät mestadels i närkontakt med körsbärsträd som är glesa nertill. Gissar på att de inte hoppar upp i kronan på dem frivilligt. Vi får väl se hur det ser ut i morron....om det är några rosor kvar!

    Vad finns det för billiga armeringsmattor? Kostar de inte runt 4-500 st? Behövs ju rätt många....

    /Lillianna

    SvaraRadera
  4. Fy så irriterande, men när man tittar in i rådjurets ögon så förlåter man det snabbt:) //helen

    SvaraRadera
  5. Jag har ibland lyckats att hålla ÄLGEN stången genom att fylla barnstrumpor med blodmjöl.
    Efter det har jag doppat dessa 'klumpar' i amoniac....
    Givetvis knytit fast ett snöre i ena ändan och sedan knytit fast klumparna inne i utsatta buskar och träd.
    Varje gång det regnar aktviveras de på nytt och håller lääänge faktiskt!

    SvaraRadera
  6. Men LindaLunda...hur luktar det i din trädgård? För både blodmjöl och ammoniak luktar väl starkt??

    /Lillianna

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...