Älgen är död! - R.I.P

Fick ett meddelande igår via facebook från en granne. Hon undrade om jag hade hört att någon krockat med älgen när den kom utspringande från vår trädgård tidigt samma morron.

Ja, den har haft vår trädgård som tillhåll nu under hösten och början av vintern. Till mitt stora förtret!

Eftersom det har varit så blött så är det decimeterdjupa fotspår där han har klafsat fram. I gräsmattan alltså. Sen har han (för det är väl en han) gått in i mina rabatter och tuggat på det mesta. Äppelträden har han tuggat på och även brutit av grenar på när han har passerat. Äpplena som ramlade ner har han ätit upp. Häcken har ett stort hål där han har pressat sig in. Rosor är smaskens och min katsura kommer aldrig över en halvmeter.

Nog har han ställt till med en del!

Det tog ett tag att få veta vad som hade hänt, för hon loggade ut. Några timmar senare fick jag fortsättningen.

En person hade krockat med älgen när den kom utspringande från vår trädgård. Vi har 70 väg utanför. Den hade inte dött, föraren var ok men bilen fick sig förstås en kyss. Jägarna hade senare spårat och skjutit älgen.

Rest In Peace Älgen!

Jag är själaglad!!! Får man säga så? Jo, men jag menar det. Verkligen!
Det var oxå en himla tur för föraren att det inte blev värre. Man kan ju skada sig enormt, de är stora djur.

Ett vilt djur ska inte befinna sig inne på villatomter. Det är inte deras territorium. De ska vara i skogen.

Nu får jag förhoppningsvis ha min trädgård lite mer ifred. Visst delar jag den fortfarande med rådjur och harar men jag jobbar på att hägna in den.

/Lillianna

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...