Skimmer och Flox!

Känner för lite skimmer idag!
Så här kommer en show-off kavalkad.
Inga nya bilder från i år, bara underbara bilder från förra året. Som legat och väntat.

Regnet har öst ner hela natten. Det skulle visst komma mer än 40mm på bara några timmar. Känns som om det är lite väl mycket...
Inte ett enda lite uppehåll på en hel dag!
Regnar konstant.

Igår var jag ute i duggregnet hela dagen. Med regnjacka. Och svettades därunder. Hade en sån där underbar trädgårdslust, som bara infinner sig då och då.Ni vet! Och som varar i många timmar.
För en gångs skull blev jag inte avbruten heller, så jag bara fortsatte och fortsatte.
Planterade lite, rensade lite, klippte en massa och njöt av doften.



Jag är hög på min trädgård nu.
Eller är det efterdyningar efter att ha sniffat för mycket på Valerianan?
Den har frösått sig och jag har flyttat runt dem till strategiska platser. Jag vill känna den doften överallt! Men sen är jag snabb på att klippa ev blomställningarna, fast ibland missar jag nån.

Katterna blir visst alldeles knäppa när de tuggar på den.
Men jag har inte gått i närkamp. Bara sniffar och passerar.

Flox, phlox. Konstigt namn! Men underbar blomma!
En av de pålitligare blommorna. I år har jag glömt att pincera dem. Brukar göra det, kanske ska se till att få det gjort. Blomningen blir dubbelt så lång. 


En cirkus-ros. Ensam primadonna med fjädrar, publik och plym! Till och med hår på den smala halsen!



Okänd dam, med vita blad.
En fådd Flox, onamnad men desto vackrare!


Gammal Flox. Vanlig. Kär. Omhuldad. Vårdad.
En sån som man ofta ser utanför gamla torp och sommarstugor.
En växt man gärna delar med sig av.


Vad skimrar mer än smala spiror i vitt? 
De vajar i den svagaste bris. Nätt och vackert.
En del säger att de doftar, men jag känner den knappt fast jag stoppar näsan i den. Det hade ju varit alldeles underbart då de precis som min kära fru Valeriana är på min höjd!


Lite flammig och skär.




En rosa Flox, passar ypperligt till skirt rosa rosor. Blommar tacksamt samtidigt med rosorna oxå.
Varmt rosa. 


En frösådd planta som varit så liten så liten, har nu vuxit till sig rejält utöver alla gränser och riskerar att bli flyttad. Underbar!! Skulle gärna vilja ha den vita oxå!!
Är det nån som har den vita varianten är jag intresserad av byte!!
Min lilla vän har precis börjat fröa av sig!
Som ulliga boor.

 
Veronica. En växt med många skepnader. Här hög och pampig. Full med humlor och bin!


Katsura. Med doft av äppelkaka och vaniljsås.
Min lilla planta äts hårt varje år, men jag har hopp om att den ska bli stor och belyst i motljus.


Slutet på augusti är höjdarnas tid. Skimret som var så skirt går över i hetta och passion. Ljuset är ibland hårt.


Fackelblomster! Min favorit bland många! Lätta att föröka, bara klippa av och sticka ner i jorden. Älskas av fjärilar oxå!


Närbild på rosenpimpinellen. Härligt spretig och yvig!


Nu borde det väl ha slutat regna, men nej. Inte än... och ingen sol i sikte heller!

/Lillianna



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...