Spanat in vårens första!

Trodde nästan inte det skulle bli nån vår i år.
Förraförra veckan pratades det om att isen lagt sig på Vättern.
Ack och Ve.
Det betyder ytterligare en dryg månad innan våren anländer.

Men nu är det äntligen här!!
Nu har vi haft några nätter med plusgrader. Inte så många, men ändå!

Snödropparna brukar jag se blomma runt den 23 februari, då min mamma fyller år.
Nu är det mitten på april.



Min dyrgrip blommar tacksamt.
Måste genast kolla vilket datum den blommade de senaste åren.
Kunde snabbt konstatera att detta är rekordsent.
Den har blommar både i slutet på februari och ett annat år i slutet på mars.
Jaha, men nu är det alltså snart slutet på april.

Har inte räknat blommorna än. De ska få slå ut helt först.


Och vad ska detta bli??
Ibland är jag inte så noga när jag petar ner nåt.
Brukar ångra mig sen...när minnet sviker.

Det här är min alpinplätt. Torrt, grusigt och upphöjt. Jag har mini hosta, nån mini penstemon, och nån lite kinkig helenium. Men vad kan detta vara?
Ser ut som nån lök?
De är typ 2cm höga.

Jag köpte Camassia för nåt år sen. Hittar dem inte. Kommer inte ihåg var jag satte dem. Men den ska ju bli stor!
Har oxå satt en tvåfärgad pärlhyacinth...hittar inte dem heller...
Eller kan det vara en Nunneört? Men det lilla bladet känns fel...
Hm...spännande!


Som små rosa ögon stirrade den på mig när jag gick förbi!!
Välkommen lungört! Så härligt att se dig!



Helheltsbild på julrosen från Tibet.


Och vid entrén har jag ett knippe krokus.
Har inte städat under busken ännu...



Vad blommar hos dig?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...