Första rosen har slagit ut i dag!

Idag, den 11 juni slog årets första ros ut hos mig.
Har aldrig nånsinn haft rosblomning så tidigt tror jag.
Väldigt roligt!

Först ut på skönheternas arena är:
Tove Jansson

Hon är en av provrosorna.
I år har hon fått sällskap av 2 till. De heter Sävel och Loiste.
Men nu tillbaka till Tove Jansson.

Jag planterade henne 2012. När hon kom var det 1 dm lång pinne. Så på forumet kallar vi dem för de finska pinnarna. Med storleken vid leveransen i färskt minne.
Hon växte snabbt.

I år är hon alltså först ut av provrosorna och dessutom först ut av alla mina rosor.
Tätt följt av några andra gissar jag.

Blomman är inte speciellt stor. Ca 5-7cm i diameter. Blir troligtvis större senare. Hela plantan är väldigt taggig. Det pratas om rotskott, risk för rotskott alltså. Vi får väl se hur det blir med den saken.

Pimpinellifoliagruppen, Hybrid Spinosissima.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...