Usch och tvi!!

Jag har funderingar om vattnet.

Den här bilden är från vår pool.
Det är en ovanjordiskt byggt pool, ca 18-19 kubik vatten. Vi har haft den i kanske 7 år. Den är fast alltså, står där den står året runt. Med reningsverk, skimmer, värmning och klor.


Efter augusti har ingen badat i poolen. Jag har inte heller haft på värmningen eller kört reningsverket.
Vattnet blir snabbt grönt när man inte sköter det med klor.
Det är oxå mängder av frön och smuts som flyter ovanpå.

Tittar jag ner mot botten simmar det skräddare.
Jag undrar verkligen var de kommer ifrån?
Det är inga sånna när vi klorerar poolen.

Snart ska den täckas med en vinterpresenning. Reningsverket ska kopplas från och bäras in till frostfritt för förvaring, lite vatten töms ut.
Det som är kvar fryser.

På våren går det snabbt att rena poolen. Brukar ta max 3 dygn. I med lite algrent och chockklor+ ev PH höjare, på med reningsverket och voila! Jag har alltid kontroll på vatten värdena. Mäter med stickor.

Men nu är det DAMMEN jag funderar på.
Vet ju att flera förespråkar att man inte ska behöva ha reningsverk, filter mao.

Hur ser då vattnet ut?

Vill gärna ha era synpunkter på detta!!

/Lillianna



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...