Och här kommer fisken!

Vad vore dammen utan fisk?
För mig känns det som om det är fisken som är pricken över i:et.
Visst blir det fint med vattenblänk.
Men jag ser verkligen fram emot fisken.

Köpte min fisk på Rilo zoopermarket i Jönköping.
Mycket bra service!

Ingen av den fisk jag ville ha fanns hemma, men de beställde glatt och skickade meddelande när de kommit hem till butiken. Jag väntade på att temperaturen skulle gå upp så att det skulle vara minst 15 grader i vattnet.

Mina fiskar skulle få vara i ett eget akvarium så att jag skulle kunna titta noga och välja ut de jag ville ha.

Jag beställde 5 Shubunki. De är blå-röd-vit i teckningen. Hur mycket färg de har kan variera.

Så här såg den lilla påsen ut. Tillsammans med mina 5 Shubunki föll jag för en gul guldfisk med vit nos. Den fick oxå följa med. De här små kostade 35kr styck så det var ingen jättesumma direkt.
När tjejen som hjälpte oss hade fiskat upp 'mina' så såg jag en som nästan var helt brun. Åh, den måste jag ha!
Så det blev 7 fiskar i den här påsen.



Jag hade bestämt mig för att ha guldfisk. Inga vanliga röda utan färgteckningen Shubunki och Sarassa.
Mitt önskemål var att de skulle vara så olika varandra som möjligt.
Gärna nån som är helt vit oxå.


Jag beställde 10st Sarassa. De var betydligt mycket större än jag hade väntat mig. Kostade det dubbla oxå... men men... jag tog dem. En fisk kostade 79kr. De var drygt 10cm långa.


De är rödvita i teckningen. Barnen började genast fundera ut namn på dem.


Här är alla fiskpåsarna.


Jag satte påsarna i kanten på dammen så att de skulle få samma temperatur. Sen var det bara att vänta så vi kunde få släppa ut dem.


Jag släppte ut dem, ensam.
De simmade snabbt iväg.


Det är ganska mycket pollen på ytan. Så det ser lite skitigt ut.


Yngsta dottern beundrar dammen och spanar efter fisken.



Växterna har inte kommit så långt och jag är orolig om hägern ska komma och ta mina fiskar.
Tar en frigolitskiva och klär in den med en fleecefilt.
Sätter fast en elkabel som jag fäster i en hink med sten. Ställer den i mitten av dammen som skydd åt fisken.


Fisken var väldigt skygg de första dagarna. Vi såg knappt till dem.

Trädgårdshälsningar Lillianna

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...