Rosor, rosor underbara rosor!

En liten promenad i Jönköpings rosarium en mulen dag i juni 2015.


Mycket prydligt och otroligt blommigt!
Jag hittar 'min' avdelning och det är buskrosor...modell större. Doppar näsan i både en och två... men buxbomen aktar jag mig för (luktar kattpiss!!)


Jag tycker ju att det är allra vackrast när man blandar rosor och perenner. Men så ser det ju aldrig ut på rosarier.
Det ska vara fyrkanter, med bar jord runt fötterna. Och skyltat.
Är det inte så så är det inte ett rosarium.
Jönköpings Rosarium finns beskrivet här.


Här har det inte börjat blomma riktigt än.



Den vackra volanghäcken är tjusig!!
Gissar på att den inte är den lättaste att klippa när den är så hög och så bred, men snygg är den allt!


I ett hörn är det lite mer 'privat'trädgårdslikt med fruktträd och grusgångar Rosor planterade i öar. Me like!!


Rosorna är indelade i olika grupper.
Det finns en skylt vid varje rum.


2 vackra systrar!
Nevada och Margarethe Hilling.


Pampigt så det förslår!
Nevada är ju en bjässe även hemma hos mig.
Hilling fattas mig fortfarande...


Uppe vid caféet glittrar blåregnet förföriskt!

En vacker mossros.

Och avslutningsvis lite perenner.

Har du inte besökt Rosariet så är det på tiden. Det är värt ett besök, iallafall om man gillar rosor...

Stora gången kantas av Pioner, så kommer man i rätt tid för dem kan man njuta av deras prakt.

Så här ser rosariet ut på karta. Ett kvarter vill säga.


Ljuvlish!!

//Lillianna


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...