En del kära återseenden... ett inlägg som faktiskt skrevs 2011 men som aldrig publicerades.

Haha, skrattar gott när jag kollar igenom inlägg som har status Utkast.
De ligger på vänt och vissa är nog inte menade att bli klara...men detta lät ju så kul så jag publiceras det rakt av...



---
Förra året spontanshoppade jag en sån där Magnolia som alla pratar så gott om. Den där långbladiga sorten som får enorma blad och ser rätt exotisk ut. Råkade få syn på en sån hos en besöksträdgård och slog till. Billigt var det så jag tyckte att jag gott kunde chansa. Jag och surjord är inte riktigt överens ännu. Jag jobbar på det, men leran här är inte riktigt med på noterna. Jo just det, den heter Magnolia tripetala. Paraplymagnolia. Glömde säga det.
Nu går jag varje dag och tittar på knoppen i toppen. Tycker den ser precis ut som fikonplantan som jag har förvarat i garaget i kruka hela vintern. Hm, jag undrar vad det var jag köpte egentligen...
Jag planterade den brevid poolen. Tänkte att det skulle vara snyggt, lite medelhavskänsla sas.

Medelhavskänsla är årets ord i trädgårdsvärlden. Jisses vad alla tjatar...och butikerna hänger på. 129kr för ett 1,5m högt olivträd, på en lågprisaffär. Olivträd kommer stå hemma hos varje Svensson värd namnet den här sommaren gissar jag. Lixom nya harangen: villa, vovve och olivträd.

Igår (11 maj) slog syrenerna ut. Har det varit så här tidigt nån gång innan?
Äppelträden blommar för fullt.
Vi hade första åskskuren igår.
Ekpollen är det som är värst just nu.
Vi har en invasion av getingdrottningar. Jag är vass med flugsmällaren och har utan att överdriva slagit ihjäl säkert 100 st de senaste 2 veckorna.  Kan bara ana mig till mängden getingar det komma bli i sommar om alla som fortfarande lever får 400 bebisar var... Undrar om man ens kommer kunna sitta utomhus och äta överhuvudtaget?

Den här äppelblomsbilden tog jag förra året, den 2 juni. Tror inte vi kommer ha några äppelträd i blom då.


Det är inte överallt det är kära återseenden. Grävde upp mina fina Alchymist rosor. Det är stor sorg. Måste köpa nya!!! Grävde oxå upp climbing Schneewittchen, fast den dog egentligen förra vintern men jag hoppades in i det sista att den skulle vakna. En ganska fin klematis klädde in den nakna tjocka stammen så jag låtsades inte om att den var död.Det gjorde den aldrig. Grävde oxå upp Schnewalzer och Duftwolke. Hm, synd.
Grannen grävde ner vår andra katt igår.

//Lillianna

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...