Här kommer grävaren!

Japp, då har den kommit!

Här är det snabba ryck.
Vi pratade om det på måndagen och tisdagen. Jag letade efter en grävmaskinuthyrare på nätet.
Fick tips när jag la ut frågan på facebook. (Ibland är facebook väldans bra!!)
Bokade grävmaskinen på onsdagen.
Funderade och planerade på torsdagen.
Fredagkväll kl 18 anlände den på ett släp.
Vi visste inte riktigt vad det skulle vara för maskin, bara att den skulle vara smalare än 1m.
Det visade sig vara en Bobcat.

Vi fick en instruktion om hur man använder den och sen var det bara att börja köra.

Min man sitter i den!
Han är såå duktig!!
Jag står brevid och är pirrig!!
Hur ska det gå?

Bara att få ner den till platsen där vi ska gräva kommer bli en spännande stund.
Det är smalt!

Jag pekar på växter jag är rädd om. Håller undan några grenar så att de inte ska råka fastna.
Maken kör sakta sakta.
Men här tog det stopp!
"Bobban" är för hög!

Vi sågar av en gren.
Då kommer "Bobban" vidare.




Nerförtsbacke. Bobban står på en regel.
Maken tar stöd med skopan så maskinen inte ska tippa för fort.
Regeln vek sig.
Men vad gör väl det? Det är ändå inte med i planeringen.

Ett av de första skoptagen blir att träna på en hög.
Flytta den.
Det är inte helt lätt med spakarna.
Vi har största skopan på. Det är egentligen den som 'städar' och plattar till.






Gräva gräva!

När högen är borta är maken varm i kläderna.
Vi diskuterar och bestämmer att Korea granen går bort.
Den är inte speciellt snygg på ena sidan.
Det här är den snygga sidan.
Precis brevid den stod en enorm silver gran. De stod så tätt att den lilla Korea granen blev platt på ena sidan.
Ni kan se hur det gick till här. Så stora träd fäller man bäst på vintern.


Motorsågen kapar snabbt ner granen.
Det här är ett litet träd som går snabbt att fälla. Inte speciellt svårt.
Jag tittar åt vilket håll det ska falla, visar riktning och bedömer höjd, han sågar och puttar. Sen faller den perfekt! Vi är ett bra team!




Nu ligger den.
Slakta snabbt så att vi kan fortsätta gräva.


Kottarna är egentligen det som är det snyggaste på det här trädet. De är blå och står uppåt.
Jag skulle ju egentligen vänt på bilden. Men trädet ligger ju framför mig, vid mina fötter.
Massor av blå klibbiga kottar!


Nästa steg är att ta bort 2 stubbar.
Det är stubben från den enorma silver granen och sen den lilla från trädet vi nyss fällt.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...