En kärra jord - och min lycka är gjord!

En smula torrt, men trädgården står verkligen i full blom. Det passar perfekt då jag ska ha en trädgårdsförening på besök om ett tag. Fram till dess njuter jag av fägerna och dofterna. Försöker klippa bort överblommat och dra upp de ogräs som visar sig. Fick hem en kärra jord häromdagen, så den jobbar jag på att få ut dit det saknas. Man tycker inte att det ser så mycket ut när det ligger där på kärran. Men det är ändå ganska många skottkärror som ska lastas, köras och tömmas. Fint blir det...men det är varmt att jobba mitt på dagen. Tycker det börjar se bra ut på framsidan nu. Förra året var det ganska ledsamt. Vi var tvungna att dränera vid entrén och det stod dessutom en stor byggställning över i stort sett hela rabatten då vi bytte taket. Det såg allt annat än frodigt ut efter den upplevelsen. I år har vi bara haft en grävlingsbur på 2 meter som släpades rakt genom rabatten, men det gick faktiskt bättre än väntat. Mitt mellan de två vänstra fönstrena stod det en stor tuja, säkert en sån som fåtts med en julgrupp eller nåt, på 80-talet. Den slog i taket och vi var oroliga att dess rötter tagit sig in i vårt avloppssystem (vi har haft en del problem) så den behövde sågas ner. Det märks att det börjar bli sensommar nu. Det är humlor, bin och okända flygfän vart man än vänder sig. Fjärilarna fladdrar febrilt mellan blommorna och jag hinner ibland fånga nån på bild. Nån rackare stack mig helt utan förvarning. Jäklar vad det brände illa! Skyndade mig in och smetade på en Aloe-salva, då gick det över nästan direkt. Prästkragarna hänger med ännu, även ifall just denna är fotograferad i slutet på juni. Nu är det de fyllda prästkragarna som lockar mest.
Jag tror att jag har berättat i nån av krönikorna att jag tokfallit för gult. Med det menar jag gula blad i alla former och färger. Det här trädet är ett träd som jag bara måste visa för jag älskar det!! Det är en asklönn, Acer negundo 'Kelly's Gold'. Hon trivs i vanlig jord, till skillnad från de japanska lönnarna. Mitt träd har bara stått nån vinter men det växer och frodas! Inte en cm nedfruset under den vintern som var.


Systern till Kelly heter Flamingo. Det är oxå en snygging! Men en lite kinkig en. Trädet har jag haft ett år längre, men det fryser ner ungefär halva sin tillväxt under vintern så även om det är äldre så verkar det inte bli något större. Jag tror faktiskt att det är mindre nu än när jag köpte det. Fast i år verkar det lovande. Hon har växt ca en halvmeter redan! Bara hon inte fryser till vintern!

Det här med gult är roligt! Man kan blanda nästan vilka växter som helst. Men de måste ha antingen gula blommor eller gula blad, förstås. Många av mina Hostor passar bra in på den beskrivningen. Nu väntar jag bara på att de ska växa till sig och bli så där stora som de blir efter några år. En av favoriterna heter 'August Moon'. Den är ljusgrön, med ganska stora blad. Bullig och fin. I min 'Gula gång' står 'Kelly´s Gold', hostor och perenner med lila eller gula blommor. Blått gillar jag oxå och nu är 'Jackmannii' trädgårdens mest blåa!




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...