Riktigt mustiga färger...

Nu är äntligen försommaren här!
Det gick fort när det väl började och nu kommer det nya blommor dag för dag. Körsbären står redan i blom och det flyger vita blomblad i vinden. Äpplena är på gång.

Förra året gjorde jag en sen höstplantering alldeles utanför ytterdörren. Det är en smal liten plätt men jag kände att jag ville ha nåt där istället för gräsmatta. Gräsmatta är verkligen det tristaste man kan ha...iallafall hos oss med tung lera där det är omöjligt att få en plan gräsmatta. Jordvärmen gör sitt och ju mindre gräsmatta vi har desto gladare blir jag!
Iallafall så köpte jag några roddar/azaleor på höstkanten och satte ner dem i en torvblandad jord mix med plastmatta under. Sånna växter trivs inte alls i lera så man bör se till att separera deras jord från den befintliga.

Nu blommar den första av dem!!
Titta så vacker hon är!!

Alldeles röd! Jag älskar röda växter!

Hon ska vara lågväxande och lite krypande. Planterad i kanten på rabatten så hon syns ordentligt. Iofs kan man inte låta bli att se henne med den färgen!

Nu väntar jag med spänning på de andra. Jag hoppas de blir rätt färg på dem, svårt att veta när man köper dem på hösten (men desto billigare!)



En annan liten färgglad fröken är sockblomman. Den här är någonstans mellan cerise och röd. Finns i andra färger oxå. Blommar inte så många dagar men underligare blomma får man leta efter så det är verkligen värt att försöka se den i blom. Bladen är fina och det är en marktäckare så den har prydnadsvärde även efter blomningen.

Min planta är inte så stor ännu. Men den växer för varje år. Jag har hört att den lär kunna konkurrera ut kirskål och att den ska vara extremt svåruppgrävd med kompakt jordsystem, men min lilla planta får gärna bre ut sig mer. Har inga planer på att flytta den.



Underbart är kort, nu gäller det att gå runt ofta och hinna se allt!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...