Med sikte på framtiden!

Måste erkänna att jag har lite ångest över det här med bloggen. Tycker att det så så roligt att ha en blogg och ännu roligare när besökare ger respons på det jag skriver och visar bilder på.
På sistone, typ sen slutet av förra sommaren har jag haft noll inspiration till foto. Och i mitt hjärta så är det här först och främst en fotodokumentation av trädgården. Så jag lider en aningens när det inte blir som jag tänker.

Så idag är det premiär för bilder tagna med mobilen. Ej redigerade, ej speciellt medvetna. Bara tog fram mobilen och tryckte. Får se hur det känns...

Yepp, då kör vi!

Dagens minsting är en liten Fritillaria bucharica. Vit hornlilja. Ska bli runt 30cm hög men är snarare 5 än så länge. Lökar är ju inte mitt favoritobjekt, men då och då slinker det in en ny.


Nästa lilla sötnos är den vitblommiga lungörten. Köptes förra året hos Karin i Skara då jag var där på 1000 trädgårdar. Alltid roligt att se nyheter. Hoppas den är lika fröbenägen som den vanliga! Jag har satt den i min vita rabatt och det vore ju fint om det blev lite masseffekt.


Nästan först ut brukar min variegerade Haquetia vara. I år är den tidigare än nånsin. Knappt nåt grönt sällskap alls. Ser lite blek ut men kommer nog få lite mer färg snart. En lite rolig växt. Jag gillar den skarpt!


Här är den igen. Bara blommor, inga blad. Ser nästan gul ut, lite genomskinligt gul. En sån där yttepytteväxt som man bara måste ha. Den vanliga formen blommar med grön blomma och har gul knapp. Jag har den oxå, förstås.


Var ju i England förra året. I 40-årspresent hade jag önskat mig en trädgårdsresa. Och den blev av! Spenderade 10 underbara dagar fyllda med enbart trädgård, tillsammans med en likasinnad. Vi planerade vår resa helt efter våra egna huvuden och hyrde bil, satt med karta i knäet (och gps!).  Hann se massvis av fascinerande, underbara, många formella, enorma trädgårdar. Helt underbart!

Och lite måste ju få följa med hem i bagaget! Den här busken förälskade jag mig i! Växer nästan som ogräs i England, alla har den. Klippt häck oftast. Tokvanlig. Och dösnygg!
Jag bara måste ha!

Så när vi var på en plantshow och det såldes växter till höger och vänster grabbade jag åt mig denna för en femtilapp. Hel lycklig!!! Det var mer än en som log lite snett åt mig när jag kånkade på den stora krukan! Tänkte väl att jag var lite knasig som köpte en sån vanlig växt när det kryllade av rariteter. Ni skulle sett samlingen med Afrikas Lilja till exempel.

Så nu är jag ännu lyckligare, för min Acuba har överlevt vintern på friland och LEVER!!!Köpte några andra roliga buskar oxå. Inte lika säker på hur det gått för dem än...


Här ska det vattnas! Torrt! Vi hade snö förra veckan, så geggigt är det fortfarande, men jag vill ha lite fart i rabatterna så jag vattnar lite grann. På en del utvalda ställen. Ganska svårt att se var jag ska sätta alla provodlings rosorna innan allt annat har kommit upp.Brukar inte vara ute i rabatterna så här tidigt.

Satte oxå 90 granar i helgen. Ska bli en ogenomtränglig vägg som ska stoppa rådjuren hoppas jag. I regnet slet vi, jag och mannen. Det tog en hel dag, men nu är de planterade. Väx, väx!


NU är det utökning av rabatterna som gäller! Fick nyss veta att de är på väg snart. I veckan kommer mina provodlingsrosor!!! Det ska bli 22 stycken om jag räknat rätt!! Wow, huvudet fullt av namn och planering! Var de ska stå, i vilket sällskap. Vilken färg de har och hur höga de ska bli. Underbart roligt!!

Här blir det mer rabatt, bort med gräset. Kantskär formen. Vänder på grästorvan och lägger den upp och ner. Sen på med köpt matjord uppepå. Planera för färgen och fundera ut vad som ska flyttas dit.

Det är en underbar tid nu. Det här har jag längtat efter hela vintern. På med arbetsbyxorna, fram med spaden och ut i min älskade trädgård. Synd bara att tiden går så snabbt.


Nu är det dags att slinka ut igen..
See ya!

/Lillianna

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...