Den engelska rabatten - del 1

Välkomna på en promenad runt min långa rabatt!
Den engelska rabatten.

Rabatten är innehållsrik och har blandat färgtema. Många rosor!
Alla rosor har inte börjat blomma ännu.

Bilderna är fotograferade 200714. Zon 2. Lerjord som är förbättrad uppifrån.

Här börjar den Engelska rabatten.
Den stora fantastiska rosen är Ispahan. Det är en damascena ros. Fin doft. Engångsblommande. I år är den inte beskuren alls men den kommer få sig en körning med häcksaxen efter att den har blommat klart för nu när den är så här stor så välter den om det regnar.

























.
.

Vy ner längs med den ena sidan av den engelska rabatten. På den lilla portalen växer en kaprifol i den ena änden och sen har det varit olika växter som vuxit på den sida som är i bild.

Det lilla vinröda som är i underkanten på portalen är en clematis Niobe som inte vill klättra utan hellre vill hålla sig på marknivå. Den har stått där länge men det går bara inte att få upp den så jag har slutat att försöka.
























.
.
Ispahan till vänster och Leonardo da Vinci och Pink Mass tillsammans med Daggkåpa. Till höger i framkant Nepeta sibirica som man lätt får i överkant.... den sprider sig ganska bra. Brukar se ganska risig ut efter blomningen så på de platser jag kommer åt klipper jag ner den en bit så att den blommar om för mig.

Pink Mass, Nepeta och klematis Niobe. Matchar ganska bra eller? Ser att det kommer lite hemsk snårvinda där borta ocskå och den jobbar jag hårt på. Kör modellen WYSIWYG vilket betyder what you see is what you get på dataspråk. ;-) Fyndigt där va, fast det gäller ju egentligen bara att rensa oftare!


.
.
Niobe är ju rätt snygg, precis i min färg. Men den vill inte upp så det är ju svårt att se den!



















.
.
Grusgången krymper för varje år. Jag klipper in, plockar bort och försöker hålla igen växtligheten, men det går sådär Kransveronikan har flyttat ut i gruset och trivs tydligen alldeles ypperligt där trots att det inte är något djup att tala om...

Det gråa är Lammöron. Vitt och lila lite högre är Hässleklocka. Måste klippas ner efter blomning så att den inte sätter frö för då är den överallt, med PÅLROT!

Den stora busken med gula blad är en kornell. Just denna är en Hedgegrowe Gold. Växer fint upprätt. Klipper inte alls i denna.



















.
.
Busken är samma kornell som ovan. Hässleklocka i vitt och lila. Hässleklockan är väldigt snygg just i juli. Sen när den klipps ner den den tyvärr ut som trista vissnade pinnar bara så den pryder inte riktigt sin plats på trädgårdens paradgata!
Till höger i bild står en överblommad Pion. Den ska få göra frön i år!


















.
.
På armeringspinnen växte en ros som jag försökt gräva upp och ta död på. Det går så där men jag drar av allt som kommer upp. Det visade sig vara en multiflora och ville lätt ta 6m rakt upp. Jag fick den på en Allt om Trädgård forum växtbytarträff i Tråvad för många år sedan. Det stod vit och 60cm på lappen. Det fattades en nolla....
Till höger i bild är John Cabot. Länge trodde jag att det var Henry Kelsey men fått den idad av en av de bästa rosinnorna! (Stort tack Helena!)

Nedanför växer en näva, Biokovonäva. Till vänster om nävan står en liten daglilja som heter Winecup och en underbar rosablommande näva som heter Rose Claire.

Idegranen är den lite taggiga saken i framkant. Tänkte att den skulle bli en boll...men den växer extreeemt sakta! (det visste jag ju iofs när jag köpte den)



















.
.
Snyggaste floxen är den variegerade som står framför bolltisteln. Den växer inte våldsamt men är ju verkligen ljus och fin där bakom idegranen. Jag gillar den verkligen. Hade en som var gulvariegerad oxå men den har nog dött.
Lite mer närbild på floxen!


















.
.
John Cabot rosen är snygg i år! Han (konstigt att en ros kan ha ett mansnamn!) verkar trivas med att beskäras ganska hårt. Blommorna är ceriserosa nästan lysande rosa. Me like!


















.
.
Den snygga rosa nävan heter Rose Claire och är en av kronnävorna. Blommar väldigt länge så henne delar jag och sprider ut bland rosorna. Växer så snällt i sin kuddform, till skillnad från en del andra nävor som är helt vilda när det gäller att fröa av sig.

Bakom nävan står en vit Hässleklocka.

Till vänster i mörkt växer en marktäckare som heter Revsuga. Finn i flera färgställningar på bladen. Jag har haft rätt många olika men denna är den bästa, mest långlivade och snyggaste! Klart blåa blommor när den blommar. Sprider sig alldeles lagom och verkar trivas bra i lite halvskugga som det blir här under blommorna.

Till höger står en Funkia som börjar få det trångt. Någon måste nog flyttas!


















.
.
Det silvriga är Purpurklätt och det är en bienn växt. Den lever 2 år. Fösta året gör den en ‘rosett’ och det andra året blommar den och sätter frö. Blomman är helt i min färg, den är lysande cerice och jättesnygg.
Året efter kommer det vara en liten skara av plantor runt moderplantan. Allra bäst verkar den trivas i min grusgång men jag drar upp dem och placerar ut dem som sällskap till rosorna. Har även en vit-creme och en vit med lite ljuslila mitt. Försöker hålla isär dem så att de växer på olika platser i trädgården.

Fortsättning kommer i del 2.

Hopas du gillar bilderna och kanske fått lite inspiration till någon ny växt! 

Håller just nu på att få spader på Blogger då radbrytningarna och bildernas placering inte alls ser likadant ut när inlägget är i utkastläge. Det ser för illa ut men verkar inte gå att rätta till....
Håller på och testar wordpress men tycker att det känns så krångligt! Vi får väl se hur det går...

//Lillianna





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...