Rosfrossa låter ju inte så muntert...men kan det bli hetare?

På fotorunda i Rosariet Fredriksdal i Helsingborg. 

Jag har faktiskt aldrig varit i rosariet under blomningstid och det kan man ju tycka att nu är det verkligen på tiden att ta en tripp dit! 

Bilderna är tagna 200708, med behörigt avstånd från alla andra!


.
.
Är man rosnörd så är man och då borde man skämmas när man inte varit där, iallafall när det bara är en dagstur bort så att säga....

Nu är det iallafall andra gången jag besöker det kända och omtalade rosariet (och denna gång blommade det vill jag lova!) och med en liten förhandstjall kan jag berätta att jag inte blev besviken!

Jag fastnade totalt i det röda rummet! Så det här inlägget är helt och bara om det röda rummet.

.
.
Klart att det finna andra rum oxå, ganska många för den delen, i den här stora visningsparken. Det här är det röda, brinnande, eldiga, erotiska och magnifika rummet.

Ett rum man inte kan gå igenom utan att pulsen slår några slag extra....och kanske får man som rosnörd en och annan till snygging att skriva upp på inköpslistan.

Rött, så det nästan värker i ögonen! Det är Orange triumph i en snygg massplantering!
Hett hett! 

.
.
Sen kommer vi till en ros som verkligen går in på villhöverlistan! :-) Det är Westerland!
Verkligen den perfekta färgkombinationen i en och samma blomma! Kolla bara!

Jag trodde länge att jag hade den men det måste ha varit någon annan och som blivit fel...den var ganska speciell i färgen den med... men det här är verkligen en ros jag måste ha!

.
.
Det här är en ros som man inte bara trycker in för att man måste ha den.
H*n kräver sin plats och då gäller det att tänka efter innan man klickar på köpknappen!

(Jag tror nog jag har en sån plats! :-))

Westerland! Den är så snygg så jag dregglar! Skulle nog kunna ha just denna bilden på väggen, bara för att den är så härlig i sin färg.

Ingen av blommorna visar ansiktet, de väljer att vika sig in mot varandra i ett härligt hullerombuller. Men det gör faktiskt inget!

.
.
Nu går jag vidare! Här är en av gångarna in eller ut ur det röda rummet.
Den fina storblommiga och knallröda rosen är Amadeus.

Det finns ju faktiskt en massa röda fina klängrosor! Men det är sällan man ser dem samlade som i de här fantastiska rummet.

Som i alla rosarier är marken bar mellan rosorna. Det finns ju både för och nackdelar med det. Nackdelen är att ingen bladmassa skyddar jorden, blir ny fin mylla eller ger mat till maskarna.

Fördelen är att det är lätt att rensa och gödsla specifikt den växt man vill ska stå i centrum. Men man måste ju gödsla då...

.
.
På nästa bild tycker jag att man måste uppmärksamma den snygga spaljéen. I det här fallet gör det ju inget att den inte täcks, för den är ju snygg att se på ändå. Rostigt passar ju väldigt bra till det mesta i trädgården och särskilt ljuva skira rosor.


.
.
Alltså, det här rummet är så snyggt! Fast sitta på bänken där och softa är inte min melodie så jag går istället vidare in i nästa rum!




//Lillianna


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...